Людям властиве як прагнення будувати, захищати, співпрацювати, так і ламати, відкидати й конфліктувати — і це нормально. Однак коли замість конструктивної і злагодженої роботи весь колектив змушений витрачати сили й енергію для того, щоб «коригувати» поведінку окремих співробітників, це неминуче призводить до зниження ефективності роботи та гаяння часу. Люди-деструктори є в будь-якій організації чи групі. Уміння розпізнати деструктора, захиститися і звести до мінімуму можливу шкоду від спілкування з ним дуже важливе для кожного, хто так чи інакше змушений із ними працювати. Деструктивна поведінка спрямована на руйнування, зниження ефективності, веде до «нульового» результату. Абсурдист руйнує ненавмисно, деструктор — навмисно і цілеспрямовано.
Замість того щоб долучитися до командної роботи, деструктори починають демонструвати свою позицію та вибудовувати стратегію поведінки, не враховуючи при цьому інтересів інших. Така поведінка не має нічого спільного з конструктивним обговоренням і пошуком консенсусу, адже мета деструктора — не сконцентруватися на пошуку ліпшого варіанта вирішення завдання, а задоволення власних інтересів (не зважаючи на інтереси інших) і бажання «показати себе». Іноді поведінка людей-деструкторів така безглузда, що скидається на абсурдну. Однак важливо пам’ятати, що абсурдна поведінка, хоча й безглузда і не працює на конструктив, але може бути неусвідомленою, «випадковою» реакцією людини.
Часто за опором і деструктивною поведінкою співробітників приховуються об’єктивні або суб’єктивні причини:
• демонстрація свого «я» всьому колективу й окремим співробітникам;• наявність у колективі значущих людей, що змушує деструкторів поводитися так чи інакше;
• надлишок незрозумілої інформації або багато нової, що вимагає перегляду старих, звичних ідей, подолання стереотипів;
• низька або неадекватна самооцінка в деструкторів (у такому випадку вони роздратовані, стомлені, «привносять» у загальну справу особисті проблеми);
• наявність проблем в організації (наприклад, керівника сприймають як загрозу, працівники не почуваються безпечно);
• деструктори не вміють поводитися інакше.
Важливо розуміти, що люди з деструкторами у поведінці аж ніяк не жалюгідні невдахи. Вони можуть бути дуже талановитими й амбіційними, досягати високого соціального становища, володіти розвинутими компетенціями. Проте в найбільш відповідальний, критичний момент, часто під впливом стресу, до цього часу мирна, начебто керована, особистісна особливість раптом перетворюється на деструктивну і виявляється сповна, подібно гострому захворюванню або смерчу, змітає все на своєму шляху. Існують різні деструктори: «перфекціонізм», «нерішучість», «недовірливість», «емоційна нестабільність», «асоціальність» тощо.
Особливості поведінки людей-деструкторів
Оксана Копенкіна, фахівець у сфері управління персоналом, у процесі розвитку кар’єри та мотивації виокремлює низку особливостей поведінки людей-деструкторів.
- Деструктори все бачать у негативному світлі та схильні до скарг і «ниття» Їхня мета — викликати співчуття і «підвищити градус» негативних емоцій в інших. Наприклад, вони можуть щодня телефонувати, скаржитися, ділитися неприємностями.
- Люди-деструктори багатослівні та схильні до «сухої» логіки Люблять посперечатися і вступити з іншими в тривалу полеміку. Їхня мета — вивести вас із рівноваги, щоб ви проявили негативні емоції.
- Люди-деструктори надміру дбають про особисті інтересиГоре вам буде, якщо ви вирішите їх ущемити! У такому випадку в них прокинеться «запеклий борець за справедливість», готовий вступити в жорстокий і тривалий бій навіть через незначний привід, що звичайним людям може здатися не вартим уваги. Як і з будь-яким деструктором, сперечатися — марна справа, адже він може наводити свої аргументи день у день, із місяця в місяць.
- Люди-деструктори схильні посилювати конфліктиТакі співробітники особливо полюбляють ставити провокативні запитання під час загальних зборів або презентацій. Їхня мета — вивести того, хто виступає, із рівноваги, для цього вони можуть ставити безліч запитань доти, доки оратор «вестиметься» на подібні маніпуляції. Причому деструктору байдуже, що він забирає час в інших. Такі люди майже ніколи не страждають через докори сумління і не почуваються незручно.
- Деструктор має на меті лише корисливі цілі, нерідко прикриваючись благородною метоюТакі люди можуть спочатку здаватися послужливими, готовими допомогти, але увійшовши в довіру, вони шукають ваші слабкі місця (незадоволеність заробітною платнею, нереалізовані амбіції тощо). Потім цю інформацію використають, щоб викликати у вас ще більше негативних емоцій і підбурити на конфлікт із керівництвом або колегами. Офісні інтриги для них як бальзам на душу.
Читайте повний текст статті на сайті видавництва: http://www.osvitaua.com/2020/04/89736/
Немає коментарів:
Дописати коментар